دوره آموزش مجازی نقاشی روی سفال

مربی / مدرس / آماده سازی محتوا
11

teacher2

اساتید دوره 

خانم آرزو مبینی پویا

(کارشناسی هنر)

خانم بهاره جاف

(کاردانی هنر)

 (آموزشگاه خرد)

شرایط شروع دوره و تکمیل ظرفیت
اطلاعات دوره
جلسات تکمیلی و رفع اشکال
گواهی و مدرک دوره
ابزارهای جانبی دوره

معرفی دوره آموزشی

نقاشی روی سفال شغلی است از مشاغل حوزه هنرهای تجسمی که دارای شایستگی های طراحی اولیه، اجرای پرسپکتیو، طراحی سنتی، بررسی و تجزیه و تحلیل رنگ ها، آماده سازی زمینه سفال، انتقال طرح روی سفال، نقاشی روی سفال، پرداخت و تکمیل نقاشی روی سفال، بازاریابی هنر و صنایع دستی می باشد و با مشاغل سفالگران سنتی دستی و چرخی و نقاشان در ارتباط می باشد

در همین راستا آموزشگاه خرد با همکاری آموزشهای مجازی ایلپ اقدام به برگزاری این دوره آموزشی به صورت آموزش الکرونیکی نموده است. جهت اطلاع از سرفصل مطالب دوره آموزشی به بخش سرفصل مطالب مراجعه فرمایید.

 جهت آشنایی بیشتر با فعالیتهای استاد و نمونه کارها به صفحه اختصاصی در اینستاگرام مراجعه فرمایید

https://instagram.com/kheradhonar

مشاهده مشخصات کد شغل

 

 

 
 

 

 

سرفصل مطالب اصلی این دوره عبارت است از: 

  • تعاریف و مفاهیم نقطه و انواع آن
  • حالتهای نقطه در کادر
  • ابزارهای اثرگذار و اثر پذیر
  • تعاریف خط
  • انواع خط
  • حالتهای خطوط
  • خطوط ساختاری و بیانی
  • کاربرد خط
  • تاریخچه خط
  • خط در آثار هنرمندان
  • تعریف فرم و سطح
  • انواع سطح (هندسی، غیرهندسی، مجازی، واقعی)
  • روش ترسیم فرم و سطح و ترکیب با خط و نقطه
  • تعریف حجم
  • انواع حجم (هندسی، غیرهندسی، مجازی، واقعی)
  • حجمهای ترکیبی در هنرهای تجسمی و حجمی
  • رابطه حجم و فضا و بعد
  • ارتباط حجم با خط و سطح
  • حجمم در سایر هنرها
  • روشهای حجم پردازی
  • مفهوم ریتم و حرکت و بافت
  • تعریف حرکت و کاربرد آن
  • چگونگی حرکت
  • ریتم و انواع آن در طبیعت و رابطه با حرکت
  • تعریف ترکیب بندی
  • عناصر ترکیب بندی
  • مفهوم کادر و انواع آن
  • اصول ترکیب بندی(تعادل، توازن، تناسب، نقاط طلایی)
  • مفهوم انرژی های بصری
  • مفهوم فضا و انواع آن
  • انواع ترکیب بندی
  • تاریخچه ترکیب بندی و مطالعه آثار هنری
  • روش فیکس کردن اثرقبل و بعد از انجام کار
  • مفهوم انواع طراحی، تاريخچه طراحی در ايران و جهان
  • مفهوم فرم، ساختار، جهت ، فضا، موقعیت ، جاذبه و عناصر ذهني
  • ابزارها (اثرگذار، اثرپذير، کمكی)
  • مفاهيم اسكيس، اتود، طرح نهايي، نسب عين به عين
  • مفهوم و روش تكنيك سايه و روشن (نور، محو کردن، سايه ، نيم سايه ، روشن و تنا ليته )
  • بافت و انواع خطوط ( انواع بافت ، شيوه های ايجاد بافت ، بافت طبيعی و مصنوعی، طراحی خطی، طراحی محيطی ،انواع خطوط)
  • طراحی اولیه
  • ترسیم نقطه در یک کادر مشخص
  • ترسیم نقطه و ارتباط تصویری آن
  • ترسیم تراکم نقطه در کادر مشخص
  • ترسیم نقطه در کادر در حالتهای مختلف تجمع
  • تعادل،ایجاد تاریکی و روشنی به وسیله ابزار اثرگذار
  • تمرین ترام (تصاویر دلخواه چهره)
  • ترسیم خطوط در کادر مشخص
  • ترکیب انواع خط با نقطه
  • ایجاد حالتهای مختلف بیانی با ترکیب و تکرار خطوط
  • ایجاد بافت با خطوط
  • اجرای خطوط محیطی
  • پروژه :تمرین ترام خطی (منظره)
  • تمرین پرتره
  • ترسیم انواع سطح (فرم ) و ترکیب با خط و نقطه در یاک کادر مشخص
  • ساده سازی سطوح ترکیبی در طراحی
  • به کار بردن سطح مجازی و حقیقی در طراحی
  • تبدیل نقطه یا خط به سطحدر کادر 10 ×10 و ایجاد سایه روشن
  • پروژه :تبدیل احجام پیچیده به سطوح ساده (کوزه)
  • ترسیم انواع حجم و ترکیاب با خط و نقطه و سطح
  • ساده سازی حجمهای ترکیبی در طراحی
  • به کاربردن حجم در کادر با توجه به فضای کادر
  • ترسیم حجم ب خط و سطح (دوران خط و سطح)
  • ساخت حجمهای هندسی اصلی با مقوا
  • پروژه :ترسیم یک جسم سه بعدی (optical art) (دایره برجسته درون مربع سطح)
  • بافت سازی با عناصر مختلف و جنسیت پردازی (استفاده از شیشه، گونی و چوب)
  • ایجاد ریتم و حرکت با تکنیک کلاژ (نخ کاموا یا مشابه )
  • اجرای ترکیب بندی
  • اجرای انواع کادر با شکل و اندازه های مختلف
  • ترسیم نقاط طلایی
  • ترسیم محورهای تناسب ،نقطه، خط ، سطح در کادر با رعایت اصول ترکیب بندی
  • اجرای قوانین ترکیب بندی در طراحی احجام
  • فضاسازی در ترکیب بندی
  • تبدیل ترکیب بندی به عناصر بصری و برعکس
  • آنالیز آثار هنری
  • اجراي طرح )دو شيوه ( drawing ، design
  • اجرای يک طرح با ترکيب چند عنصر بصری جهت مشخص کردن عناصر ارتباطی جهت ، فضا ،موقعیت و ...)
  • اجرای طرح ( اسكيس ، اتود و يک طرح نهايی)
  • اجرای گام های سايه خاکستری ( توسط مداد گرافيكی و ذغال )
  • اجراي انواع بافت ( يك بافت ترسيمی ، يک بافت تصويری)
  • تشخیص تناسب و هماهنگی
  • ارایه روش های مختلف در چیدمان اجسام
  • توجه به نظم و هماهنگی در محیط و چیدمان فضا و اجرای آن به صورت نمایشگاهی
  • قابلیت تبدیل تصاویر طبیعت به طراحی با به کار بردن تکنیک های خطی و سایه وروشن
  • درک تفاوت بافت های بصری و ترسیمی در عکس و طراحی
  • ایجاد نورپردازی مناسب یک چیدمان (ترکیب بندی)
  • مفهوم پرسپکتیو
  • مفهوم نقطه گریز و خط افق
  • انواع پرسپکتیوهای خطی (یک نقطه ای ،دو نقطه ای، سه نقطه ای) ایزومتریک
  • پرسپکتیو جوی (رنگی)
  • ترسیم یک پرسپکتیو یک نقطه ای (جاده)
  • ترسیم پرسپکتیو دو نقطه ای با الهام از مکعب (خیابان)
  • ترسیم پرسپکتیو سه نقطه ای با اساتفده از مکعب (دید پرنده ،ساختمان)
  • ترسیم پرسپکتیو دایره (سیلندر)
  • تعیین فواصل و اندازه ها با قاعده پرسپکتیو (فضا سازی راهروی مدرسه یا بیمارستان)
  • فضا سازی کامل همراه با تونالیته رنگی یک اثر (منظره با کوه و دریا و درخت)
  • توجه به نظم و هماهنگی در محیط و چیدمان فضا و اجرای آن به صورت نمایشگاهی
  • طراحی سنتی
  • کلیاتی در مورد نقوش سنتی، مفهوم ختایی، روش کشیدن دایره ، برگچه، ته غنچه
  • روش ترسیم غنچه، گل پنج پر، گل پروانه ای
  • روش ترسیم ساقه افشان، گردان و گره و جوانه
  • مفهوم و کلیات اسلیمی
  • روش ترسیم سر اسلیمی ،اسلیمی زایده دار،اسلیمی ساده، سربند بته ای ،اسلیمی خرطومی، چنگ اسلیمی، سربند صنوبری ،اسلیمی دهان اژدری ،اسلیمی پیچک، اسلیمی برگی ،سه اسلیمی
  • مفهوم ترکیب بندی ،ویژگیهای ترکیب بندی ختای و اسلیمی
  • مفهوم قرینه سازی
  • انواع قرینه سازی (انعکاسی انتقالی و دورانی )
  • مفهوم انواع تکرار زمینه (سراسری ، 2/1 ،4/1، واگیره ای)
  • تقسیم بندی زمینه و قالب های متداول آن (قالب لچک ترنج، قالب محرابی، قالب چلیپا)
  • انواع ترنج و محاسبات و روش ترسیم آن
  • انواع لچک و محاسبات و روش ترسیم آن
  • محاسبات و روش ترسیم محرابی
  • مفهوم و کلیات حاشیه ،شناخت فضاها و تقسیم بندی حاشیه
  • مفهوم حاشیه پهن، حاشیه های باریک، گوشه، واگیره، روش محاسبات
  • تمرین : ترسیم دایره با دست آزاد ،برگ های کوچک (برگچه) ،ته غنچه  و غنچه، گل پنچ پر، سااقه افشاان، گل پروانه ای ،گل شاه عباسی ساده، گره و جوانه
  • تمرین ترسیم برگ بزرگ یا برگ کنگره ای، برگ مو
  • تمرین ترسیم سر اسلیمی ،اسلیمی زایده دار ،اسالیمی سااده ،اسلیمی سربند بته ای، ترکیب بندی دهان اژدری ،ترکیب بندی ساده با اسلیمی دهان اژدری، ترکیاب بنادی پیچاک ،ترکیب بندی ساده با اسلیمی پیچک ،ترکیب بندی برگی ،ترکیب بندی ساده با اسلیمی برگی ،ترسیم سه اسلیمی
  • تمرین ترکیب بندی مختلف از اسلیمی و ختایی تلفیقی طبق الگو و اتود مربی
  • اجرای قرینه سازی انعکاسی، انتقالی، دورانی
  • تمرین ترسیم انواع ترنج و طراحی نقوش اسلیمی و ختایی داخل آن ،انواع لچک و طراحی نقوش اسلیمی و ختاایی داخال آن
  • تمرین ترسیم حاشیه پهن و طراحی نقوش اسلیمی و ختایی داخل آن ،حاشیه باریک و طراحی نقوش اسلیمی و ختایی داخل آن ،ترسیم گوشه ،ترسیم واگیره
  • رعایت تناسبات
  • دقت در ترسیمات ختایی
  • کنترل و تصحیح اشکلات هنر آموزان
  • منع استفاده از پاکن درترسیم عناصر ختایی در جلسات اولیه برای افزایش دقت و اعتماد به نفس
  • استفاده و تقلید از ترکیب بندی های سایر طراحان با تایید مربی
  • عدم استفاده از خلاقیت فردی در این مرحله از طراحی
  • بررسی و تجزیه و تحلیل رنگها
  • ابزار و مواد مورد نیاز در نقاشی (انواع قلمو، پالت، مواد حلال، رنگ و روغن اکولین، اکرولیک، گواش، رنگ های مورد استفاده دیگر)
  • مفهوم دایره رنگ
  • مفهوم تباین رنگ (تضاد رنگ) و کاربرد آن در نقاشی
  • مفهوم رنگهای خنثی (سیاه، سفید، خاکستری)
  • مفهوم واریاسیون (سیاه، سفید، رنگی)
  • مفهوم تنالیته رنگی (مایه ترکیبی رنگی)
  • انواع رنگ با مفهوم بیان عاطفی آنها
  • کار با ابزار و مواد مورد نیاز
  • ساخت دایره رنگ (ایتن)
  • ساخت یک نمونه تباین فام
  • ساخت یک نمونه تباین تیره و روشن، تاریکی و روشنایی
  • ساخت یک نمونه تباین اشباع (شدت و ضعف)
  • ساخت یک نمونه تباین مکمل
  • ساخت یک نمونه تباین همزمان
  • ساخت یک نمونه تباین سرد وگرم
  • ساخت یک نمونه تباین وسعت سطح
  • ساخت یک واریاسیون خاکستری فام دار
  • ساخت یک واریاسیون سیاه و سفید
  • ساخت یک واریاسیون رنگی
  • ساخت تنالیته رنگ با انتخاب یک رنگ از دایره رنگ
  • ساخت رنگ ها با مفهوم بیان عاطفی آنها
  • کارکردن با رنگهای مختلف موجود در بازار
  • بررسی و تجزیه و تحلیل رنگها
  • سرعت العمل در داشتن چندین قدرت تصمیم گیری در یک زمان
  • صرفه جویی در استفاده از رنگ
  • ابزار و مواد مورد نیاز در زمینه سازی سفال (چسب چوب، سمباده، قلم مو، کمپرسور و پیستوله)
  • روش بتونه زدن سطح سفال (سوراخ گیری)
  • روش سمباده زدن و صیقلی کردن آن
  • مفهوم و روش آستر زدن سطح سفال
  • آماده سازی زمینه سفال برای نقاشی
  • استفاده صحیح از ابزار)چسب چوب، سمباده، قلم مو، کمپرسور و پیستوله)
  • بتونه زدن سطح سفال (سوراخ گیری)
  • سمباده زدن و صیقلی کردن آن
  • آستر زدن سطح سفال
  • نحوه نگهداری قلمو ها ، رنگ و پالت
  • ابزار و مواد مورد نیاز در زمینه سازی سفال (چساب چاوب ،سمباده، قلم مو، کمپرسور و پیستوله)
  • روش بتونه زدن سطح سفال (سوراخ گیری)
  • روش سمباده زدن و صیقلی کردن آن
  • مفهوم و روش آستر زدن سطح سفال
  • آماده سازی زمینه سفال برای نقاشی
  • استفاده صحیح از ابزار(چسب چوب، سمباده، قلم مو، کمپرسور و پیستوله)
  • بتونه زدن سطح سفال (سوراخ گیری)
  • سمباده زدن و صیقلی کردن آن
  • آستر زدن سطح سفال
  • نحوه نگهداری قلموها رنگ و پالت
  • انتقال طرح روی سفال
  • انواع کپی و کاربن با رنگ های مختلف و کاغذ پوستی
  • روش انتقال طرح روی سفال
  • انتقال طرح روی سفال و نقاشی روی سفال با رنگهای مختلف(کار با کپی و کاربن با ا رناگ هاای مختلاف و کاغاذ پوستی)
  • انتقال طرح روی سفال در صورت نیاز
  • مواد ثابت کننده رنگ (کیلر، نیم پلی استر، روغن جلا)
  • روش پرداخت و تکمیل نقاشی روی سفال
  • مفهوم مدیوم ایجاد بافت
  • نقاشی طرح های منتقل شده و یا طراحی شده روی سفال با رنگ اکرولیک ،مداد رنگی، رنگهای نقاشی روی سفال
  • پروژه: نقاشی روی سفال با مداد رنگی (چند نمونه کوزه با طرح های سنتی و مدرن)،با اکرولیک (چند نمونه ظرف با طرح های سنتی و مدرن )
  • استفاده از مدیوم جهت ایجاد بافت روی سفال (ترک و غیره)
  • پرداخت و تکمیل نقاشی روی سفال
  • مواد ثابت کننده رنگ (کیلر، نیم پلی استر، روغن جلا)
  • روش پرداخت و تکمیل نقاشی روی سفال
  • پرداخت و تکمیل نقاشی روی سفال(کار با مواد ثابت کننده رنگ (کیلر، نیم پلی اساتر، روغن جالا)
  • پرداخت و تکمیل نقاشی روی سفال
  • بازاریابی هنر و صنایع دستی
  • اصول بازاریابی صنایع دستی
  • روشهای تحقیقات بازار و کاربرد آنها در صنایع دستی
  • روانشناسی مشتریان صنایع دستی
  • روش تعامل و ایجاد انگیزه در مشتریان صنایع دستی
  • روش های ایجاد روابط عمومی و برنامه های ارتباطی خلاق با مشتریان صنایع دستی
  • روش ارتباط تلفنی موثر با مشتریان و تولیدگران صنایع دستی
  • روش نامه نگاری موثر با مشتریان و تولیدگران صنایع دستی
  • روش ارتباط الکترونیکی موثر با مشتریان و تولیدگران صنایع دستی
  • روش بازاریابی و فروش الکترونیکی صنایع دستی
  • تجزیه و تحلیل محیط و بازار صنایع دستی
  • جذب و تعامل موثر با مشتریان صنایع دستی
  • بازاریابی و فروش صنایع دستی بوسیله تلفن، نامه و اینترنت(ایجاد سایت های فروش مجازی بصورت الکترونیکی)
  • ارتباط موثر با صنعتگران صنایع دستی
  • برنامه ریزی تولید صنایع دستی
  • برنامه ریزی توزیع صنایع دستی(ایجاد نمایشگاه و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی)
  • برنامه ریزی ارتقای صنایع دستی
  • مدیریت ارتباط با مشتری برنامه ریزی و مدیریت تعیین ارزش افزوده صنایع دستی (چاپ محصول بر روی استند و غیره)
  • بازاریابی علمی و حرفه ای در صنایع دستی
  • عدم تعصب کورکورانه نسبت به کالا و خدمات خود سوء گیری مغرضانه نسبت باه کالای رقبا
  • اعتقاد به استفاده صحیح از تلفن، نامه و اینترنت بعنوان ابزاری در بازاریابی صنایع دستی
  • امانتداری و حفظ اسرار شخصی مشتریان و تولیدگران
  • دقت در بکارگیری اصول صحیح مشتری مداری

جامعه هدف این دوره آموزشی:

 

• دانش آموزان
• دانشجویان
• افراد جویای کار
• افرادی که قصد مهاجرت به خارج کشور را دارند.
• علاقمندان جهت ورود به بازار پردرآمد طراحان حرفه ای
• علاقمندان جهت تدریس این هنر به هنرآموزان و علاقمندان به این رشته هنری
• علاقمندان جهت راه اندازی آموزشگاه خصوصی این رشته هنری
• علاقمندان جهت فعالیت در مطبوعات و نشریات
• دارندگان سایت های طراحی می توانند علاوه بر آموزش ، آثار هنری خود را به نمایش بگذارند و از این طریق در داخل و خارج از کشور سفارشات زیادی را از مشتریان تحویل بگیرند. فضای مجازی این فرصت را برای داوطلبان فراهم می آورد تا با نقاشان زبردست و ماهر در سراسر جهان متصل شده و از طرح ها، تجربیات و دانش آنها استفاده نموده و در حرفه خود مهارت های بیشتری کسب کرده همچنین آثار هنری بسیار با ارزش و زیبا را ایجاد نمایید.
• هنرمندان این حرفه هنری می توانند در آینده با شرکت در نمایشگاه های گوناگون هنری و ارتباط با سایر هنرمندان در موفقیت و پیشرفت حرفه ای خود تاثیر زیادی داشته باشند.

پیش نیازهای این دوره آموزشی: ندارد

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آموزشهای مجازی ایلپ می‌باشد.