دوره آموزش مجازی بازی ساز مقدماتی با موتور یونیتی
اساتید دوره
آقای مهندس میثم خوش خلق
آقای مهندس محمدعلی محمودی
آموزشگاه خرد
معرفی دوره آموزشی
یونیتی (Unity) توسط فناوریهای یونیتی (Unity Technologies) ساخته شده است و در ساخت بازی ویدئویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسولهای بازی، دستگاه های همراه و وب سایتها استفاده میشود و روز به روز نیز در حال پیشرفت است . توانایی بالای آن برای ارتباط با سایر نرمافزارهای طراحی سه بعدی، باعث شده که خیلی از متخصصان و حرفهایهای صنعت بازی ایران جذب آن شوند.
بازیسازی با موتور یونیتی (Unity) برای علاقمندان به بازیسازی بسیار جذاب می باشد. چون موتور یونیتی به عنوان یکی از چهار موتور بازیساز بزرگ در جهان با عملکردهای بی نظیرش در ساخت بازیهای مختلف، به کارآموزان امکان طراحی و ساخت بازیهای شگفت انگیزی را میدهد.تا بتوانند با فروش بازی طراحی شده خودشان در بازار پول ساز بازی سازی ، کسب درآمد نمایند.
بازی ساز مقدماتی با موتور یونیتی شغلی است که نصب و راه اندازی نرم افزار یونیتی ، کار با محیط کاری و رابط کاربری یونیتی ، کار با اشیاء و قطعات (Game Object & components) در یونیتی ، محیط بازی سه بعدی ،کار با (Terrain Editor) در یونیتی ، کد نویسی مقدماتی در یونیتی ، Scripting ، ورود و خروج دستیارها ، و استفاده از دستیارهای کمکی در یونیتی ( Imported assets – Export ) ، کار با پریفب ها و سیستم ذرات – متریال و تکسچر در یونیتی ، نور پردازی در یونیتی Lighting ، کار با دوربین و لایه ها در یونیتی (Camera & Layers) ، کار با صدا در یونیتی ( Sound ) ، طراحی و پیاده سازی رابط کاربری گرافیکی در یونیتی (GUI) ، خروجی گرفتن از بازی را در بر دارد.
پروژه دوره :
ضمن دوره از کارآموزان خواسته میشود تا یک پروژه بازی سازی برای خودشان طراحی و پیاده سازی نمایند و طی آن سوالاتی که برایشان پیش می آید در کلاس مطرح نموده و رفع نماید.
سرفصل مطالب اصلی این دوره عبارت است از:
- مروری بر بازیهای رایانه ای
- موتورهای بازی سازی
- شیوه استفاده از Unity Manual , Reference Manual, Scripting Reference
- نصب و راه اندازی نرم افزار یونیتی
- کار با Unity Manual , Reference Manual, Scripting Reference
- مفاهیم کار با رابط کاربری ( User Interface)
- کار با محیط کاری و رابط کاربری یونیتی
- کار با اشیاء و قطعات ( Game Object & components ) در یونیتی
- نحوه سفارشی سازی محیط کاری
- مفاهیم خصوصیات نهایی محصول
- منوهای برنامه جهت کار با نرم افزار
- کد نویسی مقدماتی در یونیتی – Scripting
- ورود و خروج دستیارها و استفاده از دستیارهای کمکی در یونیتی (Imported assets – Export)
- کار با پریفبها و سیستم ذرات – متریال و تکسچر در یونیتی
- طراحی و پیاده سازی رابط کاربری گرافیکی در یونیتی (GUI)
- تب Profiler
- ایجاد پروژه جدید
- کار با project browser, Hierarchy, Toolbar,
- کار با scene view toolbar
- سفارشی سازی محیط کار Customizing your workspace
- ایجاد سکانس
- کار با محیط سه بعدی و دو بعدی بازی سازی
- کار با Player Settings
- خروجی گرفتن از بازی برای pc standalone
- کار با کلیدهای میانبر
- کار با منوهای محیط برنامه (file , edit , asset ,windows)
- کار با اشیاء و قطعات (Game Object & component) در یونیتی
- خصوصیات اشیاء
- رابطه بین اشیاء و قطعات
- انواع مشخصات یک آبجکت(position،rotation،scale ، لایه بندی تگ گذاری ، نام گذاری )
- الحاقیات یک آبجکت از قبیل (Colloder ها ، Rigid Body ها )
- انواع ابزار (Component)
- کار با اشیاء از منوی Game Object
- کار با قطعات و اضافه کردن Component
- کار با تگ ها و لایه ها
- محیط سازی سه بعدی– کار با Terrain Editor در یونیتی
- مفاهیم Terrain
- درک مفاهیم طراحی با Terrain
- ایجاد Terrain
- کار با raise/lower terrain، paint height،,smooth height paint texture،places trees،paint details
- کار با terrain settings
- اتصال انواع ابزار به terrain
- کد نویسی با یونیتی – Scripting
- محیط های دیگر برای استفاده در کد نویسی بازی با یونیتی
- مقایسه زبانهای برنامه نویسی
- مفاهیم پایه زبان سی شارپ و جاوا اسکریپت
- کلاس ها و برنامه نویسی شی گرا
- مقایسه محیط های توسعه کد برای موتور یونیتی
- ایجاد اسکریپت جدید
- کار با mono develop
- کار با متغیرها و دستورات شرطی و کنترلی
- کار با کلاس ها و توابع و برنامه نویسی شس گرا
- کد نویسی با زبان سی شارپ و جاوا اسکریپت و اعمال کدها بر روی اشیاء
- ورود و خروج دستیارها و استفاده از دستیارهای کمکی در یونیتی (Imported assets - Export)
- مفاهیم ورود و خروج دستیارهای آماده و طراحی شده
- مفاهیم sky box
- مفاهیم کاراکتر اول شخص
- ورود دستیارهای آماده نرم افزار یونیتی از منوی Assets (Import Assets)
- خروجی گرفتن از یک پکیج (export package)
- کار با sky box
- وارد کردن first person controller
- کار با first person controller
- کار با پریفب ها و سیستم ذرات – متریال و تکسچر در یونیتی
- درک مفاهیم سیستم ذرات
- درک مفاهیم متریال و تکسچر
- ایجاد و ویرایش پریفب (prefab)
- ایجاد و ویرایش سیستم ذرات (particle system)
- ایجاد و استفاده از متریال
- استفاده از تکسچر و کالر
- نورپردازی در یونیتی Lighting
- درک مفاهیم نورپردازی
- درک مفاهیم نورپردازی نرم و سخت
- درک مفاهیم ایجاد سایه و فضا سازی با نور
- کار با spot light
- کار با point light
- کار با directional light و سایه ها
- کار با area light
- کار با دوربین و لایه ها در یونیتی Camera & Layers
- درک مفاهیم تصویر برداری با دوربین در بازی
- درک مفاهیم perspective و orthographic
- درک مفهوم لایه بندی محیط
- کار با image effect) camera)
- کار با لایه ها (layers)
- کار با چینش صحنه (layout)
- کار با انیمیشن در یونیتی (Animation)
- درک مفاهیم انیمیشن
- درک نحوه طراحی انیمیشن برای آبجکت ها
- درک مفاهیم کنترلرهای انیمیشن و ساختار درخت ترکیبی
- کار با پنل انیمیشن
- ساخت انیمیشن با آبجکت های سه بعدی و دو بعدی
- ویرایش و ایجاد انیمیشن در مدل های FBX وارد شده
- کار با ( Animation Controller (Animator Controller, Blend tree, Animation State
- درک مفاهیم صدا و صدا گذاری
- درک مفاهیم (Audio Source)
- درک مفاهیم (Audio Listener)
- کار با سیستم صدا و صدا گذاری
- کار با فرستنده ها و گیرنده های صدا (Audio Source & listener)
- کار با (َAudio Clip)
- طراحی و پیاده سازی رابط کاربری گرافیکی (GUI)
- درک مفاهیم رابط کاربری
- طراحی رابط کاربری
- کار با سیستم ( GUI ) و چینش مناسب اجزاء رابط کاربری
- کار با GUI Texture, GUI Layer, GUI Text, GUI Skin, GUI Style
- کار با اسکریپت های GUI
- مفاهیم خروجی از بازی
- درک مفاهیم خروجی برای پلتفرم های متفاوت
- خروجی برای pc, mac, Linux : standalone
- خروجی برای اندروید
- خروجی برای وب
جامعه هدف این دوره آموزشی : دانش آموزان ، دانشجویان ، علاقمندان به ساخت بازی و کسب درآمد از این راه ، افراد جویای کار در حوزه فن آوری اطلاعات و افرادی که قصد مهاجرت به خارج کشور را دارند.
پیش نیازهای این دوره آموزشی : رایانه کار ICDL درجه 2 یا مشابه آن و آشنایی با زبان انگلیسی